دکتر سلام | مجله پزشکی

دکتر سلام | مجله پزشکی

دکتر سلام | مجله پزشکی

دکتر سلام | مجله پزشکی

دکتر سلام

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

مراقبت های بعد از عمل قوز قرنیه

جراحی کراس لینکینگ یا استحکام قرنیه چیست؟ کراس لینکینگ یا استحکام قرنیه؛ یک عمل سرپایی کمتر تهاجمی است که برای معالجه کراتوکونوس (بیماری قوز قرنیه) در حال پیشروی و گاها برای درمان شرایط دیگری که باعث ضعف قرنیه می شود؛ در نظر گرفته شده است. روش کراس لینکینگ قرنیه؛ با ایجاد پیوندهای جدید بین فیبرهای کلاژن داخل قرنیه، آن را حفظ و تقویت می کند. در طول عمل جراحی دو مرحله ای کراس لینکینگ، جراح؛ ریبوفلاوین مایع (ویتامین 2B) را بر روی سطح چشم بیمار اعمال می کند و سپس؛ به صورت کنترل شده؛ چشم را در معرض نور ماوراء بنفش قرار می دهد.

کراس لینکینگ قرنیه را می توان با سایر روش های درمانی کراتوکونوس ترکیب کرد. به عنوان مثال، برای تغییر شکل و تثبیت قرنیه در موارد پیشرفته تر کراتوکونوس؛ این عمل را می توان همراه با کاشت قرنیه کوچک قوسی شکل به نام اینتکس، انجام داد. در صورتی که بینایی فرد؛ در اثر قوز قرنیه یا سایر عوامل؛ به طرز چشمگیری کاهش یافته باشد یا شکل قرنیه تغییر قابل توجهی نداشته باشد؛ کراس لینکینگ بهترین نتیجه را خواهد داد. در صورت اجرای به موقع متد؛ شکل قرنیه نیز بهبود می یابد و بینایی تان تقویت می شود و راحت تر می توانید از لنزهای تماسی استفاده کنید.

سایر کاربردهای بالقوه کراس لینکینگ شامل درمان زخم های قرنیه ای است که با آنتی بیوتیک های موضعی قابل درمان نیستند. مطالعات همچنین دریافته اند که کراس لینکینگ قرنیه برای ریشه کن کردن انواع عفونت های قرنیه نیز می تواند مؤثر باشد. افرادی که برای تصحیح بینایی خود به لیزیک نیاز دارند می توانند قبل از لیزیک، جراحی کراس لینکینگ انجام دهند تا قرنیه آنها قبل از اعمال لیزر اکسایمر- طی لیزیک- قوی تر شود. به لحاظ هزینه؛ هزینه جراحی کراس لینکینگ ممکن است تحت پوشش بیمه درمانی قرار گیرد.

عمل کراس لینک قوز قرنیه

جراحی کراس لینکینگ روشی با حداقل تهاجم است که از نور ماوراء بنفش و قطره چشمی برای تقویت فیبرهای کلاژن در قرنیه استفاده می شود. این روش برای درمان بیماران مبتلا به قوز قرنیه استفاده می شود، شرایطی که قرنیه نازک و ضعیف شده است. قرنیه سالم شبیه گنبدی شفاف و گرد است. قرنیه شما که در قسمت جلوی چشم قرار دارد، با تمرکز کردن نوری که از درون چشم شما وارد می شود ، به شما کمک می کند تا آن را ببینید.

با این حال، در مبتلایان به قوز قرنیه، قرنیه به اندازه کافی پیوند متقابل فیبر کلاژن ندارد، که به عنوان نوعی پشتیبانی ساختاری محسوب می شود. بدون آن سطح قرنیه شروع به برآمدگی و قوز پیدا کردن می کند. این برآمدگی باعث ضعف و بینایی نازک شدن قرنیه می شود. و این شرایطیست که می تواند قدرت بینایی را به طور قابل توجهی مختل کند. علائم قوز قرنیه معمولاً شامل تاری دید و افزایش حساسیت به نور است.

در طی جراحی کراس لینکینگ، ابتدا چشم پزشک شما، قطره چشمی ریبوفلاوین (ویتامین B12) را داخل چشم می ریزد و سپس نوع خاصی از نور ماوراء بنفش را مستقیماً روی قرنیه شما می تاباند. این روش باعث ایجاد ارتباط متقاطع با کلاژن جدید قرنیه می شود. این اتصالات متقاطع باعث کوتاه شدن و ضخیم شدن فیبرهای کلاژن می شوند و منجر به محکم تر شدن و قوی تر شدن قرنیه می شوند.

جراحی کراس لینکینگ یک روش سرپایی و بدون نیاز به بیهوشی است که به طور معمول حدود یک ساعت طول می کشد. مانند هر عمل جراحی دیگر، جراحی کراس لینکینگ نیز خطرات و عوارض احتمالی می تواند داشته باشد ولی میزان بروز عوارض در جراحی کراس لینکینگ بسیار کم است. خطرات ممکن است شامل بروز عفونت چشم، کدر شدن قرنیه ، کاهش بینایی، تاری دید ، زخم استروما و ظاهر شدن خطوط ریز سفید در زمینه بینایی شما باشد. التهاب شدید چشم یکی دیگر از عوارض جانبی احتمالی جراحی کراس لینکینگ است.

درمان قوز قرنیه با جراحی کراس لینکینگ

بیماری قوز قرنیه چند عاملی است، بنابراین چندان قابل پیشگیری نیست اما می شود شدت بیماری را با روش های جدید مانند جراحی کراس لینکینگ کاهش داد. قوز قرنیه یک بیماری غیر التهابی است که معمولا قرنیه هر دو چشم را گرفتار می کند. در این بیماری قرنیه نازک شده و حالت مخروطی پیدا می کند. نازک شدن و تغییر حالت قرنیه از کروی به مخروطی منجر به ایجاد نزدیک بینی و آستیگماتیسم نامنظم و در نتیجه کاهش دید می شود.

قوز قرنیه بیماری پیشرونده ای است که معمولا در دوران بلوغ بروز می کند. این بیماری ابتدا در یک چشم شروع می شود ولی معمولا بعد از مدتی چشم دیگر نیز گرفتار می شود هر چند شدت آن در یک چشم با چشم دیگر متفاوت است. جراحی کراس لینکینگ ساده و پیشرفته، در فازی که بیماری در حال شدت یافتن و پیشرفت سریع است، از سوی چشم پزشکان به بیماران توصیه می شود.

هدف اصلی در مرحله اول درمان از جراحی کراس لینکینگ، رساندن ریبوفلاوین به قرنیه است. ابتدا در چشم بیمار قطره بی‌حسی چکانده می‌شود. بعد از رساندن میزان کافی ریبوفلاوین ممکن است بیمار تحت اشعه ماورای بنفش A با فاصله‌ای اندک و به مدت ۳۰ دقیقه قرار گیرد. بعد از تشعشع، قطره‌های آنتی‌بیوتیک استفاده شده و بانداژ لنزها قرار داده می‌شود.

بیشتر بدانید: روش های زیبایی واژن

مزایای انجام جراحی کراس لینکینگ جهت درمان قوز قرنیه

  • افزایش صلبیت قرنیه
  • افزایش مقاومت قرنیه و پایداری بیومکانیکی آن
  • جلوگیری از پیشرفت بیماری
  • تاخیر در جراحی پیوند قرنیه
  • کاهش نزدیک بینی و آستیگماتیسم ناشی از کراتوکونوس
  • امکان استفاده از لنزهای تماسی
  • کاهش ریسک اکتازیا با درمان لیزر اکسیمر

جراحی کراس لینکینگ به چند روش قابل انجام است؟

دو نوع اساسی جراحی کراس لینکینگ قرنیه عبارت است از :

روش بدون اپیتلیوم( Epithelium Off ) : که در این روش لایه نازک سطحی قرنیه یعنی همان اپی تلیوم برداشته شده تا امکان نفوذ بیشتر مایع ریبوفلاوین به داخل آن فراهم شود .

روش با اپیتلیوم ( Epithelium On ) : که در آن لایه اپی تلیوم دست نخورده باقی مانده و به همین دلیل زمان خوراندن ریبوفلاوین به قرنیه باید طولانی تر باشد

ثابت شده است که کراس لینک کردن قرنیه با ریبوفلاوین و اشعه ماورابنفش اولین خط درمانی بیماری هایی مثل قوز قرنیه، پلوسید مارجینال دژنریشن ( Pellucid Marginal Degeneration ) و ضعف قرنیه بعد از لیزیک ( اکتازی ) است

گرچه این روش تقریبا در تمامی کشور های دنیا انجام میشود ولی هنوز منتظر تاییدیه FDA امریکا می باشد. هر دو شرکت Averdo و Topcon در پی آن هستند که ریبوفلاوین ساخته شده خود را به تایید FDA برسانند. همینطور مراکز و مطالعات چند مرکزی دیگری به دنبال ارزیابی روش مزبور هستند.

هدف اصلی جراحی کراس لینکینگ، تقویت قرنیه از طریق افزایش تعداد پیوند هایی است که بین فیبر های کلاژن قرنیه برقرار است

این روش را میتوان با تکنولوژی های دیگری نیز همراه نمود تا بهبود نتایج بینایی سریعتری را شاهد بود . نشان داده شده است که کارگذاری حلقه ها پلاستیکی در قرنیه که معروفترین انها بنام INTACS مرسوم است در کنار کراس لینک کردن قرنیه نتایج خوبی را بدنبال داشته است. حتی مواردی همراه کردن لیزر سطحی قرنیه بر مبنای تصاویر توپوگرافی با جراحی کراس لینکینگ قرنیه نتایج قابل قبولی را بدنبال داشته است.

تکنولوژی دیگری که اخیرا برای کاستن از انحنای قرنیه مورد استفاده قرار گرفته است ممکن است با تلفیق با جراحی کراس لینکینگ قرنیه اثرات خوبی را بدنبال داشته باشد.

بیشتر بدانید:  درمان چسبندگی گوش در طب سنتی

چه کسانی می توانند عمل کراس لینکینگ را انجام دهند؟

بیماران با ناهنجاری‌های اکتاتیک قرنیه مانند کراتوکونوس و دژنراسیون حاشیه‌ای شفاف که در مراحل اولیه بیماری قرار دارند مشروط بر اینکه درمان، قبل از گسترش قابل توجه بیماری و از دست دادن دید در اثر اکتازیا صورت گیرد.

در بیشتر موارد، هنگامی که بیمار تحت جراحی کراس لینکینگ قرنیه قرار می‌گیرد، شکل قرنیه تغییری نکرده یا بهتر می‌شود. این امر سبب بهتر شدن دید بیمار خواهد شد. همچنین از روش جراحی کراس لینکینگ در درمان زخم‌های قرنیه که به آنتی‌بیوتیک‌ها پاسخگو نبوده‌اند نیز استفاده می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که ترکیب ریبوفلاوین و اشعه ماورای بنفش در رفع برخی عفونت‌های قرنیه نیز موثر است. در بعضی بیماران که به جراحی‌های لیزر جهت اصلاح دید نیاز دارند نیز به منظور تقویت سطح چشم، استفاده از روش کلاژن کراس لینک قرنیه قبل از اعمال لیزر لازم است.

سیستم های متعددی برای جراحی کراس لینکینگ قرنیه در اروپا تاییدیه دارند .از آنجایی که این سیستم ها به وفور در اروپا مورد استفاده و در دسترس هستند، هدف غالب آن ها شناخت بیمارانی از قوز قرنیه یا پلوسید مارجینال دژنریشن است که در مراحل اولیه بیماری خود هستند تا با درمان ان ها بتوانند از پیشرفت بیماری جلوگیری کرده و مانع کاهش شدید تر بینایی شوند.

بیمارانی که این روش را دریافت نموده اند در اغلب مطالعات شکل قرنیه آن ها پایدارتر شده و در واقع بهبود یافته است . این موضوع در مواردی نیز با بهبودی در مقدار بینایی و حتی پذیرش بهتر کنتاکت لنز نیز همراه بوده است. کاربرد بالقوه کراس لینک کردن قرنیه استفاده از این روش. در درمان زخم هایی از قرنیه است که به درمان های معمول آنتی بیوتیک قرنیه پاسخ نداده اند. مطالعات نشان داده اند که استفاده همزمان از ریبوفلاوین و اشعه ماورابنفش در ریشه کن کردن انواعی از عفونت های قرنیه موثر بوده است.

معاینات چشم پزشک قبل و بعد از از جراحی کراس لینکینگ

طی معاینات اولیه علاوه بر معاینات معمول دید و رفرکشن و همچنین معاینات کلی چشم پزشکی ، پزشک ضخامت قرنیه شما را اندازه گیری می کند تا اطمینان یابد کاندید مناسبی برای این عمل هستید. پزشک با انجام تصویر برداری از قرنیه شما با روش توپو گرافی شدت مشکل اولیه شما را نیز بررسی می کند.

کراس لینک کردن قرنیه پیوند های بافتی استرومای قرنیه یعنی همان بافتی که در جریان لیزیک برداشته می شود را محکمتر می کند . این روش در اغلب مواقع بین ٣٠ تا ۶٠ دقیقه طول می کشد.

در روش بدون پی تلیوم این عمل، جراح شما در حالتی که شما خوابیده هستید لایه اپی تلیوم شما را برمیدارد و در مرحله بعد ربیو فلاوین را روی قرنیه شما می چکاند.

در روش با اپی تلیوم درحالتی شبه قبل ولی بدون انکه اپی تلیوم برداشته شود ریبوفلاوین روی قرنیه شما می ریزد.

چشم پزشک بعد از گذشت زمان کافی ارزیابی میکند که آیا قرنیه شما از ریبوفلاوین اشباع شده است یا خیر ؟

ضخامت قرنیه کنترل شده و سپس نور ماورا بنفش بمدت ٣٠ دقیقه روی قرنیه تابانده می شود.

در بعضی موارد از یک کنتاکت لنز پانسمان نیز که روی قرنیه گذاشته میشود استفاده می شود. در اخر نیز قطره آنتی بیوتیک و داروی ضد التهاب تجویز می شود.

میزان موفقیت عمل جراحی کراس لینکینگ چقدر است؟

با هر در روش CXL مطالعات مختلف نشان داده اند که ٩٩٪ بیمارانی که از این عمل استفاده کرده اند شکل قرنیه شان در طول زمان بهتر شده و یا وضعیت پایداری داشته است و به همین دلیل این عمل توانسته است در بیماران مبتلا به قوز قرنیه پیشرفته که بالقوه میتواند از نظر بینایی بیماری مخاطره آمیزی باشد بسیار اهمیت پیدا میکند .

از سوالات مهمی که وجود دارد اینست که آیا روش با اپی تلیوم می تواند نتیجه ای شبیه همان روش بدون اپی تلیوم داشته باشد یا خیر؟ در اروپا ، فرمولاسیون خاصی برای ریبوفلاوین بنام Ricolin TE ساخته شده است که به تسریع روش ترانس اپیتلیال کمک می کند ، و در ایالات متحده محققین بدنبال بررسی اثرات CXL بوده ، و تاکنون نتایج مشابهی را با روش بدون اپی تلیوم گزارش کرده اند .

فواید روش ترانس اپیتلیال کاستن از مقدار عفونت ، کدورت کمتر و و ترمیم سریعتر است . گر چه به نظر میرسد روش بدون اپی تلیوم در بیماران جوانتر نسبت افراد بالای ٣۵سال پاسخ بهتری نشان میدهد ولی این تفاوت به نظر میرسد در مورد روش ترانس اپیتلیال صادق باشد . روش ترانس اپیتلیال در مقابل امکان ریکاوری سریعتر و درد و ناراحتی کمتر را فراهم می کند.

اقداماتی که باید بعد از جراحی کراس لینکینگ انجام دهید

  • این عمل جهت تقویت قرنیه و جلوگیری از پیشرفت قوز قرنیه شما انجام شده است و روش قطعی درمان قوز قرنیه محسوب نمی شود.
  • درد، سوزش، اشک ریزش، ورم لبه پلک، تاری دید و سایر علائم تا سه روز طبیعی است.
  • پس از انجام عمل یک عدد لنز تماسی بر روی چشم شما می باشد که چند روز بعد(سه تا هفت روز) توسط پزشک معالج از چشم شما خارج خواهد شد.
  • تا چند روز بعد از خارج کردن لنز تماسی احساس جسم خارجی داخل چشم طبیعی است.
  • تا خارج نشدن لنز تماسی از شستشوی چشم عمل شده و اطراف آن خودداری نمائید. در طی این مدت هنگام اقامه نماز روی سنگ تمیز تیمم کنید.
  • از مالیدن چشم طی دو ماه اول بعد از عمل خودداری نموده و بعد از ۲ ماه نیز این کار را با ملایمت انجام دهید.
  • امکان کاهش دید شما در چند ماه اول بعد از عمل نیز وجود دارد که طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد.
  • قطره های تجویز شده را در طی روز استفاده نمائید و در مدت خواب نیازی به استفاده از قطره ها نمی باشد.
  • قطره های تجویز شده از سه ساعت پس از عمل به مدت دو هفته استفاده شود.قطره کلوبیوتیک (کلرامفنیکل) هر ۴ ساعت یک قطره تا دو هفته قطره بتازونیت (بتامتازون) هر ۶ ساعت یک قطره تا دو هفته
  • مراجعه بعدی شما معمولا ۴-۶ هفته بعد از خارج کردن لنز می باشد.
  • تاری دید و دیدن حلقه در اطراف نور در شبها یک امر عادی است و جای نگرانی ندارد.

منبع: جراحی کراس لینکینگ برای اصلاح کراتوکونوس یا قوز قرنیه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی