دکتر سلام | مجله پزشکی

دکتر سلام | مجله پزشکی

دکتر سلام | مجله پزشکی

دکتر سلام | مجله پزشکی

دکتر سلام

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

 

راهکار های ویژه زیبایی شکم و پهلو - پانیکولکتومی

جراحی باز شکم(پانیکولکتومی) یک روش جراحی برای حذف پانیکولوس یا پوست اضافی از بخش پائینی شکم است. تفاوت این روش با جراحی باز شکم به روش ابدومینوپلاستی این است که در این روش علاوه بر حذف پوست اضافی و چربی ، عضلات و ماهیچه های شکم نیز کشیده و محکم و سفت می شوند. عمل جراحی باز شکم به روش پانیکولکتومی برای کاهش علائمی که به دلیل شل شدن و آویزان بودن قسمت جلویی پوست که با فعالیت های روزمره تداخل دارند، نجام می شود. این روش به عنوان یک روش جراحی زیبایی در نظر گرفته نمی شود.

داوطلبان این روش عمل جراحی چه کسانی هستند؟ داوطلبان عمل جراحی پانیکولکتومی، معمولا یا از طریق جراحی بای پس معده یا روده و یا با ایجاد تغییراتی عادات غذایی و روش های تناسب اندام، مقدار قابل توجهی از وزن خود را از دست داده اند.

سایر داوطلبان می توانند این نوع عمل جراحی را به یکی از دلایل زیر انجام دهند:

  • عفونت های قارچی
  • تحریکات پوستی
  • درد پایین کمر
  • پوست اضافی پس از زایمان

برخی از بیماران ممکن است داوطلب انجام جراحی باز شکم به روش ابدومینوپلاستی باشند.

تفاوت بین پانیکولکتومی و تامی تاک (ابدومینوپلاستی) چیست؟ بله، پانیکولکتومی و تامی تاک (ابدومینوپلاستی) با یکدیگر تفاوت دارند. هدف از انجام این روش، حذف پوست اضافی و آویزان و چربی پائین شکم است. این روش جراحی باعث سفت شدن عضلات شکمی نمی شود و از این نظر با روش تامی تاک تفاوت دارد.

چرا تحت عمل جراحی پانیکولکتومی قرار می گیریم؟

دلایل بسیار زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه چرا یک فرد بر روی قسمت پائینی شکم خود، چربی اضافی داشته باشد و با انتخاب یک جراح ماهر و با استفاده از روش پانیکولکتومی، می توان از شر این چربی های اضافی خلاص شد. دلایلی که باعث می شوند که فرد تحت این روش جراحی قرار بگیرد عبارتند از بارداری ، سن، دلایل ارثی، انجام یک عمل جراحی دیگر در گذشته و یا از دست دادن مقدار زیادی وزن. فرد، با انجام این روش جراحی، به راحتی از شر پوست اضافی و یا چربی خلاص می‌شود و نتایج آن معمولا طولانی مدت است.

پانوس یا پوست اضافه بدن

پوست آویزان شکم که پانوس نام دارد میتواند مشکلات زیادی از جمله ناتوانی در پوشیدن لباس، دشواری رعایت بهداشت روزانه، عفونت قارچی یا کیست در چین های پوست و درد قسمت پایینی پشت ایجاد کند که با کمک روش پانیکولکتومی پوست و چربی اضافه برداشته می شود. خیلی از افراد که کاهش وزن چشمگیری داشته اند، پوست شکمشان با چین های سنگین و شل مواجه است که ارتجاع خود را از دست داده اند. این پوست اضافی می تواند منجر به جوش های بالای ناحیه شرمگاهی، طول کشاله و لگن شود. در نتیجه، برداشتن پوست بعد از کاهش وزن یک قدم ضروری و لازم است. پانیکولکتومی میتواند این علایم را برطرف کند تا سلامت و ظاهر شما را بهبود ببخشد.

نحوه انجام جراحی باز شکم چگونه است؟

در جراحی باز شکم به شیوه سنتی (آبدومینوپلاستی) یک برش افقی بالای خط موی شرمگاهی انجام می -شود. طول این برش زیر شکمی به مقدار پوست اضافه ای بستگی دارد. پوست سپس به سمت بالا به سوی قفسه سینه بخش بخش و ماهیچه سفت میشود. ناف جا به جا و پوست اضافی برداشته میشود. جراح زیبایی شما شاید ترکیب لیپوساکشن با جراحی باز شکم را برای نتیجه بهتر پیشنهاد کند.

جراحی باز شکم (آبدومینوپلاستی و پانیکولکتومی) معمولاً زیر بیحسی عمومی انجام میشود و اغلب به صورت سرپایی یا با بستری یک شبه انجام میگیرد. خود جراحی ممکن است بین دو تا چهار ساعت به طول بی انجامد.

پانیکولکتومی ممکن است به عنوان جراحی مجرد یا همراه با جراحی باز شکم صورت گیرد. این جراحی ممکن است همراه با دیگر جراحی شکمی همچون رحم برداری، ترمیم دیوار شکمی یا ترمیم فتق انجام شود. وقتی پانیکولکتومی به تنهایی صورت گیرد، فقط به قصد برداشتن پوست اضافه و چربی انجام می-شود و این جراحی دیگر جنبه زیبایی ندارد.این جراحی حدوداً سه تا پنج ساعت طول میکشد و برش دقیقاً روی ناحیه شرمگاه ایجاد می شود که به سمت بیرون به سوی لگن ها گسترش مییابد. طول برش شما بستگی به مقدار پوستی دارد که باید برداشته شود. بسته به اندازه پانوس، ناف ممکن است به پایین کشیده شود یا کاملاً با پانیکولکتومی برداشته شود. با این حال جراح این موضوع را در جلسات مشاوره تشخیص خواهد داد و قبل از هراقدامی مریض را از اقداماتی که قرار است انجام شود، آگاه می کند.

جراحی پانیکولکتومی بسته به شرایط ممکن است یا به صورت جراحی سرپایی انجام شود یا نیاز به یک شب بستری باشد.

انواع مختلف تامی تاک یا جراحی باز شکم

سه نوع مختلف از عمل جراحیTummy Tuck وجود دارد. درجه پوست شل، چربی اضافی یا شلی عضلات جدار شکم در همراهی با با یک مشاوره کامل با جراح فوق تخصص پلاستیک شما، تعیین کننده است که یک ابدومینوپلاستی سنتی یا کامل، یک اندومینوپلاستی پارشیل یا مینی یا یک ابدومینوپلاستی دورتادوری آیا برای شما مناسب است یا نه.

در رابطه با این سه گزینه می توان گفت:

ابدومینوپلاستی کامل:

یک ابدومینوپلاستی کامل نیازمند یک برش در بالای خط موی پوبیس، یک برش در اطراف ناف و سفت نمودن عضلات جدار شکم(یک جفت عضله که به صورت عمودی از بالا به پایین جدار شکم قرار دارد) می باشد. سفت نمودن عضلات و برداشتن پوست مهمترین مرحله در بهبود بخشیدن به شکل شکم می باشد. همچنین ممکن است لیپوساکشن در همین زمان انجام شود.

ابدومینوپلاستی مینی یا پارشیل:

ابدومینوپلاستی مینی در آن دسته از بیمارانی که دارای تغییرات خفیف تا متوسط خطوط شکم در همراهی با پوست شل اندک و ضعف خفیف دیواره شکمی می باشند، انجام می شود. در مینی ابدومینوپلاستی از برش ناف اجتناب می شود . همچنین ممکن است در همین زمان لیپوساکشن نیز انجام شود.

ابدومینوپلاستی دورتا دوری:

شلی پوست یا پوست اضافی یک موضوع سه بعدی است که نه تنها منطقه شکمی، بلکه همچنین منطقه پشت را نیز درگیر می نماید. در زمانیکه چربی اضافی قابل توجهی در منطقه پشت نیز وجود دارد, می توان ابدومینوپلاستی را با لیپوساکشن منطقه پشت و یا یک ابدومینوپلاستی دورتادوری انجام داد.

مزیت ابدومینوپلاستی دورتادوری در این است که هم پوست و هم چربی را می توان در منطقه لگن و پشت برداشته و باعث بهبود سه بعدی در ابعاد و حدود بدن شما شد.

بیشتر بدانید: ریجدوس چیست؟

مدت بهبودی جراحی باز شکم پانیکولکتومی

بیماران تا 48 ساعت پس از عمل جراحی احساس درد خواهند داشت. حمام کردن در چند روز اول مجاز نیست. فعالیت بدنی شدید تا چهار هفته پس از عمل محدود می شود. در بیشتر موارد، بیماران در چهار تا پنج روز پس از جراحی بیمارن قادر به حرکت خواهند بود. اکثر بیماران می توانند ظرف دو هفته به زندگی عادی باز می گردند.

خطرات و عوارض احتمالی جراحی باز شکم پانیکولکتومی

از آن جا که در هر عمل جراحی و بیهوشی خطراتی وجود دارد؛ خطرات مربوط به این عمل جراحی به شرح زیر است:

  • جمع شدن مایع زیر پوست
  • جدا شدن پوست (منافذ باز پوستی)
  • بی حسی در ناحیه عمل
  • زخم
  • تغییر رنگ پوست
  • لخته خون
  • شل شدن پوست

مراقبت پس از ابدومینوپلاستی

دوره نقاهت باید به شکلی باشد که بدن بهبودی لازم را کسب کرده و به محض بهبودی حرکت را شروع کند.

استراحت:

بهتر است که بیشتر در رختخواب یا بر روی مبل استراحت کنید و سر خود را در زاویه‌ای مناسب قرار دهید. همچنین بهتر است تا چند بالش را زیر زانوهای خود قرار دهید. این کار باعث می‌شود که فشار از روی پوست شکم برداشته شود.

پوست ناحیه شکم در انتهای عمل جراحی کشیده می‌شود بنابراین کاهش تنش زخم به جریان خون در آن ناحیه کمک کرده و احتمال ابتلا به عوارض را کاهش می‌دهد.

ورزش کردن:

در روزهای اولیه پس از عمل باید بسیار با احتیاط حرکت کنید. در حالیکه راه رفتن توصیه می‌شود اما حرکت زیاد هم می‌تواند موجب شود که پوست و ماهیچه‌های زیر آن به جای پیوند با یکدیگر بر خلاف جهت یکدیگر حرکت کنند. این امر باعث جمع شدن خونابه و ترشحات در زیر پوست می‌شود که به آن سروما یا هماتوم گفته می‌شود. تعبیه سیستم زهکشی زخم برای تخلیه ترشحات زخم از بدن است اما حرکت زیاد باعث می‌شود که علیرغم وجود این سیستم باز هم ترشحات در زیر پوست جمع شوند.

رژیم: به احتمال زیاد پس از عمل می‌توانید به رژیم معمول خود باز گردید اما حتماً باید در ۷۲ ساعت اولیه پس از عمل مقدار زیادی مایعات بنوشید.

گن مخصوص و سیستم زهکشی:

در چند روز اولیه پس از عمل از شما خواسته می‌شود تا گن مخصوصی را بپوشید. گن ابدومینوپلاستی ورم را کاهش داده و از جمع شدن ترشحات مضر در زیر پوست جلوگیری می‌کند. در دوره اول نقاهت باید این گن را به صورت ۲۴ ساعته بپوشید.

سعی کنید تا ۵ روز اول این گن را در نیاورید، مگر زمانی که می‌خواهید دوش بگیرید. اگر فکر می‌کنید که پوشیدن این گن شما را اذیت می‌کنید یا خارش می‌گیرید می‌توانید در زیر آن یک پیراهن نازک نخی بپوشید. گن باید کاملاً فیت بدن‌تان باشد اما نباید مانع تنفس طبیعی شما شده و یا موجب ایجاد درد شود. اگر چنین مشکلاتی دارید با دکتر خود در میان بگذارید تا گن دیگری در اختیارتان قرار بگیرد.

اگر سیستم زهکشی زخم در طول عمل جراحی برایتان تعبیه شده است باید پس از عمل نیز مراقب آن باشید. زمانی که محفظه سیستم زهکشی پر شد باید آن را خالی کنید، همچنین باید میزان ترشحات داخل آن را اندازه‌گیری و ثبت کنید. این اطلاعات برای دکتر مهم است زیرا از طریق آن بهبودی شما را ارزیابی کرده و می‌تواند پیش از بروز مشکلی جلوی آن را بگیرد. این فرآیند باید چندین بار تکرار شود، سپس سیستم زهکشی زخم نیز برداشته می‌شود. این دوره می‌تواند چیزی بین چند روز تا یک هفته طول بکشد.

مدیریت درد:

داشتن درد پس از عمل ابدومینوپلاستی طبیعی است. دکتر داروهایی را برای مدیریت درد برای شما تجویز می‌کند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. همچنین ممکن است یک پمپ درد برایتان تعبیه شده باشد که در مواقع لزوم می‌توانید از آن استفاده نمایید. حتماً در مورد داروهای مسکن خود با دکتر صحبت کنید. استفاده همزمان از این دو نوع روش مشکلی ایجاد نمی‌کند و روند بهبودی را سرعت می‌بخشد.

جلسات پیگیری درمان: گاهی اوقات جلسه پیگیری درمان در یکی از ۵ روز اول پس از عمل برگزار می‌شود. معمولاً در این جلسه سیستم زهکشی زخم و پمپ درد نیز برداشته می‌شود. هنگامی که همه لوله‌ها، پمپ‌ها و سیستم زهکشی زخم برداشته شد احساس بهتری خواهید داشت و قابلیت تحرکی شما هم بیشتر خواهد شد. سپس دکتر در مورد ادامه برنامه دوره نقاهت با شما صحبت خواهد کرد.

بیشتر بدانید: مزایای کربوکسی تراپی

نتایج مورد انتظار بعد از جراحی باز شکم

فرقی نمی کندجراحی باز شکم جزئی انجام داده اید یا کامل در هر صورت نتیجه کلی شکمی صاف تر و سفت تر است که با وزن بدنتان هماهنگ تر خواهد بود. نتایج نهایی شما بلافاصله بعد از جراحی پلاستیک شکمی ممکن است در ابتدا به دلیل وجود ورم زیاد نمایان نباشد؛ اما بعد از یک الی دو هفته شما می توانید نتیجه مطلوب را مشاهده کنید. با این حال برای دیدن کیفی نتایج نهایی هفته ها یا حتی ماهها زمان نیاز است.

بعد از جراحی باز شکم، محل برش بخیه و بانداژ میشود. جراح پلاستیک شما ممکن است از شما بخواهد که یا بانداژ ارتجاعی یا یک پوشش کمپرس بپوشید تا ورم را به حداقل برساند و شکمتان را تا زمانی که ترمیم شود محکم نگه دارد.دنبال کردن راهنمایی های جراحتان در مورد پوشیدن این پوشش (اگر به شما داده شد) و در مورد بانداژ در روزهای بعد از جراحی مهم است. جراح شما همچنین شما را راهنمایی خواهد کرد که چطور بشینید یا دراز بکشید که درد کمتری را احساس کنید.

جراحی باز شکم اغلب به عنوان جراحی سرپایی یا با یک شب بستری انجام خواهد شد. اگر جراحی باز شکم شما به عنوان عملی سرپایی انجام شد، کسی را با خودتان بیاورید که شما را به خانه برگرداند یا حداقل شب اول بعد از جراحی در کنار شما باشد.

شما باید با کمک انجام ورزش های سخت بین چهار تا شش هفته وزنتان را کاهش دهید. از آنجایی که در حال ترمیم هستید بهتر است یک ماه بعد از جراحی مرخصی بگیرید تا ریکاوری و نتایجش قطعی شود. جراح زیبایی شما به شما کمک میکند که یک ریکاوری مناسب بر اساس موقعیت شخصی خود داشته باشید.

 

سن مناسب برای عمل ابدومینوپلاستی

این عمل جراحی برای تمامی سنین قابل انجام است، اما بیشتر مراجعین ، زنانی اند که بارداری داشته اند و خواهان بازگرداندن ظاهر شکم خود به قبل از دوران بارداری شان هستند. این عمل باید بر روی افرادی انجام شود که در وضعیت سلامت کامل به سر می برند.افراد سیگاری دو هفته قبل از انجام ابدومینوپلاستی باید سیگار خود را کنار گذاشته و بلافاصله پس از عمل نباید مبادرت به کشیدن سیگار بکنند.

منبع: پانیکولکتومی چیست؟ نحوه جراحی، عوارض و مراقبت های لازم

 

  • ۹۸/۰۶/۱۲
  • دکتر سلام

جراحی باز شکم

پانیکولکتومی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی