دکتر سلام | مجله پزشکی

دکتر سلام | مجله پزشکی

دکتر سلام | مجله پزشکی

دکتر سلام | مجله پزشکی

دکتر سلام

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

چسبندگی گوش

هنگامی که شخصی متوجه می شود که شنوایی اش در حال از دست رفتن یا کمتر شدن است، احساس تگرانی خواهد داشت. در این زمان بسیار مهم است که پزشک مشورت های صحیحی به بیمار بدهد تا در نتیجه تشخیصی صحیح نیز صورت گیرد. هر فردی که شنوایی اش را از دست دهد، باید به اوتولارینگولوجیست ( پزشک گوش، حلق و بینی) مراجعه کند. اگر بیمار در شنیدن صداهای ارام مشکل داشته باشد، که در واقع این موضوع او را بیشتر در معرض خطر از دست دادن شنوایی قرار خواهد داد، و یا اگر فردی در خانواده وی به مشکل از دست دادن شنوایی دچار شده باشد ، باید حتما این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارد؛ چراکه این عوامل در واقع خطر ابتلا به چسبندگی گوش را افزایش خواهد داد.

اگر علائم شما خفیف هستند بهترین گزینه منتظر ماندن است اما آزمایش های شنوایی تان را باید به طور مرتب انجام دهید. اگر علائم بیماری پیشرفت کرد، درمان اتواسکلروز می تواند حمایتی یا شفا بخش باشد.
درمان حمایتی شامل موارد زیر است:

  • سمعک. سمعک با تقویت صدا به افزایش شنوایی کمک می کند. سمعک ها برای درمان کاهش شنوایی انتقالی ناشی از اتواسکلروز موثر هستند اما می توانند به برخی افراد که کاهش شنوایی حسی دارند هم کمک کنند.
    • کلسیم، فلورید و ویتامین D می توانند در افزایش شنوایی تاثیر داشته باشند، اما زیاد برای درمان حیاتی توصیه نمی شوند و معمولا برای مراحل اولیه بیماری موثر هستند.

اگرچه هیچ تضمینی برای درمان از طریق عمل های جراحی وجود ندارد اما استاپدکتومی یا استاپدوتومی ممکن است این اختلال را درمان کنند یا به کاهش علائم آن کمک کنند. این جراحی شامل خارج کردن استخوان معیوب (استخوان رکابی) و جایگزین کردن آن با استخوان مصنوعی است.
در موارد نادر، این روش ممکن است علائم بیماری را بدتر کند، بنابراین باید با یک متخصص گوش و حلق و بینی درباره خطرات و مزایای آن مشورت کنید. درمان از طریق جراحی فقط برای کاهش شنوایی انتقالی حاصل از اتواسکلروز موثر است.
نوع درمانی که ممکن است برای شما مفید باشد بستگی به نوع کاهش شنوایی و استخوان هایی که تحت تاثیر اتواسکلروز قرار گرفته اند دارد.

چسبندگی گوش+ راهنمایی کامل

از جمله بیماری دیگری که ممکن است گوش را درگیر کند میتوان اتواسکلروز را نام برد. اتواسکلروز بیماری شایع در بزرگسالان است . این بیماری در خانم ها شیوع بیشتری دارد. معمولا در زمان نوسانات و تغییرات هورمونی مثل دوران بارداری بیشتر دیده می شود.زمینه های ارثی و ژنتیکی در این بیماری موثر هستند. در اتواسکلروز،کوچکترین استخوانچه گوش میانی(استخوانچه رکابی) به قسمت ورودی حلزون که درچه بیضی نام دارد فیکس می شود و استخوانچه از نظر دامنه حرکت محدود می شود. در حقیقت اتواسکلروز سخت شدن و تجمع کلسیم و رشد و استخوان سازی اضافی در اطراف استخوانچه رکابی گوش میانی است که مانع حرکت آن می شود. در اوایل بیماری،بیشتر افت شنوایی انتقالی در فرکانس های بم دیده می شود و با پیشرفت بیماری بقیه فرکانس ها نیز افت پیدا می کنند و بتدریج علاوه بر گوش میانی،قسمتی از حلزون نیز در گیر می شود که می تواند کم شنوایی آمیخته ایجاد کند.

گرومت ها لوله های کوچکی هستند که در داخل گوش قرار داده می شوند و برای درمان شرایطی به کار می رود که گوش میانی تحت تاثیر قرار گرفته است مانند عفونت های مکرر گوش میانی و چسبندگی گوش . چسبندگی گوش معمولا با درد گوش میانی و تجمع مایع در گوش میانی همراه می باشد که می تواند مشکلات شنوایی ایجاد کند . گوش میانی یک فضای پر از هوا می باشد که شامل سه استخوان کوچک است (استخوانچه – چکش ، سندانی و استخوان رکابی) ارتعاشات ناشی از امواج صوتی از پرده ی گوش به استخوانچه منتقل می شود که صدا را تقویت می کند و ارتعاشات را به گوش میانی منتقل می کند.

شیپور استاش و چسبندگی گوش + راهنمایی کامل

گوش میانی توسط شیپور استاش به پشت بینی و گلو متصل می شود . شیپور استاش :

  • اجازه می دهد که هوا وارد گوش میانی شود
  • به تعادل فشار هوا در داخل و خارج گوش میانی کمک می کند ، اجازه می دهد که گوش میانی به طور موثر به ارتعاش درآید
  • کشیدن مایعات و مخاط از گوش میانی و انتقال آن به پشت بینی و گلو

وقتی شیپور استاش باز می شود ، فشار هوا به طور مساوی در داخل فضای گوش میانی تقسیم می شود. هنگام رانندگی در یک مسیر سر بالایی به دلیل عملکرد شیپور استاش شما دچار گوش گرفتگی می شوید که این گوش گرفتگی نشان می دهد که شیپور استاش گوش شما درست کار می کند . اگر شیپور استاش درست کار نکند یا به وسیله عفونت یا مخاط بسته شود ، هوا در گوش میانی جذب می شود اما نمی تواند خارج شود. این باعث می شود که فشار هوا در گوش میانی کمتر از فشار هوا در کانال گوش شود. فشار منفی (خلا نسبی) باعث می شود که مایعات در این قسمت جمع شود در طول زمان این مایعات زخیم تر و چسبناک تر می شود به همین دلیل به آن چسبندگی گوش گفته میشود . چسبندگی گوش برای کودکان آشنا تراز تا بزرگسالان است و دلیل آن نیز تا حدودی به خاطر آن است که شیپور استاش در کودکان نازک تر و افقی تر است و این باعث می شود که کودکان بیشتر از بزرگسالان دچار چسبندگی گوش شوند.

مشکلات شنوایی و گوش میانی و تاثیر آن بر چسبندگی گوش + راهنمایی کامل

وقتی که گوش میانی با مایعات پر می شود توانایی گوش برای انتقال صدا به داخل گوش میانی کمتر می شود .این نوع کاهش شنوایی از نوع هدایتی است. کودکانی که چسبندگی گوش دارند ممکن است :

  • مشکلات شنوایی داشته باشند
  • تحریک پذیر باشند
  • به خوبی نتوانند توجه کنند
  • مشکلات رفتاری داشته باشند
  • مشکلات شنوایی که با چسبندگی گوش مرتبط است می تواند منجر به مشکلاتی در هنگام سخنرانی شود .
  • ندرتا کودکانی که دارای چسبندگی گوش هستند از یک درد مبهم در گوش خود رنج می برند.

عمل جراحی روی استخوان رکابی از عمل‌های جراحی بسیار دقیق و ظریف گوش است که توسط فوق تخصصین گوش انجام می‌شود. در دست افراد ماهر شانس موفقیت این عمل بسیار بالا است و در دست افراد کم‌تجربه شانس شکست و عوارض بعدی بسیار افزایش می‌یابد. در همه کشورهای دنیا توصیه می‌شود بیمارانی که دچار چسبندگی استخوان گوش (رکابی) هستند توسط فوق تخصص گوش مورد عمل جراحی گیرد و یا توسط متخصص گوشی که در این زمینه علاقه‌مند است و تعداد زیادی بیمار اتواسکلروز را عمل کرده باشد جراحی شود. این عمل جراحی کار متخصصین گوش گلو بینی که گاهی اوقات این عمل را انجام می‌دهند نیست. لذا اکثر همکاران گوش گلو بینی به دلیل حس وظیفه‌شناسی و احترامی که برای بیماران خود قائل می‌شوند آن‌ها را جهت جراحی استخوان رکابی به پزشکان فوق تخصص گوش ارجاع می‌دهند.

نام‌های دیگر جراحی استخوان رکابی استاپدوتومی و پا استاپدکتومی است. این عمل جراحی برای بهبود شنوایی در کسانی که دچار چسبندگی استخوان گوش هستند به کار می‌رود. عمل جراحی می‌تواند با بی‌حسی موضعی و یا با بی‌هوشی عمومی انجام شود. معمولاً از طریق مجرای گوش پرده گوش بالا زده می‌شود و استخوان چسبیده را از بدن خارج کرده و بجای آن استخوان مصنوعی یا همان پروتز قرار داده می‌شود.

بعد از عمل جراحی بیمار ممکن است برای مدت کوتاهی کمی سرگیجه داشته باشد که معمولاً با استراحت و استفاده از داروی ضد سرگیجه بهبود می‌یابد. در صورت بروز سرگیجه شدید و یا طولانی به پزشک خود مراجعه کنید.

بعد از درمان چسبندگی گوش میتوان اجسام سنگین بلند کرد؟ بیماران نباید تا مدت 3 ماه بعد از جراحی وسایل سنگین بلند کنند ورزش‌های سنگین ممنوع است، فین کردن و سرفه شدید ممنوع است. در صورت عطسه حتماً دهان خود را باز کنید توصیه می‌شود تا سه روز استراحت مطلق داشته باشید و بعد از سه روز کم‌کم تا یک هفته کارهای روزمره را شروع نمایید. از انجام کارهای سنگین و بلند کردن وسایل سنگین جداً خودداری نمایید. درصورتی‌که دچار بیماران یبوست هستند حتماً از شربت ملین استفاده کنند. نتیجه عمل جراحی بعد از مدت یک ماه که تورم و زخم محل جراحی بهبود یافت قابل بررسی است.

پروتز گوش میانی و چسبندگی گوش + راهنمایی کامل

پروتز گوش میانی به منظور بازسازی کامل عملکرد استخوانچه استفاده می‌شود و امواج صدا را از پرده صماخ به گوش داخلی منتقل می‌کند. پروتز گوش عمدتا از جنس موادی نظیر:

  • پلی‌تترا فلورو اتیلن
  • کامپوزیت پلی‌تترا فلورواتیلن
  • الیاف کربن شیشه‌ای
  • یا پلی‌اتیلن متخلخل است.
  • در واقع پروتز ها یک شی یا استخوانی مصنوعی هستند که به بدن بیمار پیوند زده می شوند.

به منظور درمان کاهش شنوایی و همچنین با توجه به وضعیت و شرایط نوع بیمار چند نوع پروتز برای درمان کاهش شنوایی وجود دارد.

  • اگر در استخوان رکابی چسبندگی وجود داشته باشد از پروتز تفلون پیستون استفاده می گردد.
  • اگـر مشکلی در استخـوان رکابی و اینکـوس وجود داشتـه بـاشد از پروتز TORP استفاده می گردد.
  • اگر استخوان رکابی سالم باشد اما در سایر استخوانچه ها مشکل وجود داشته باشد از پروتز PORP استفاده می شود.

پروتز گوش در پشت پرده گوش در داخل گوش میانی تعبیه می گردد و در زیر پوست در پشت گوش بیمار باطری تعبیه می شود که دو سیم از آن به استخوانچه های شنوایی متصل می گردند. یکی از این سیم ها به استخوانچه اول و سیم دیگر به استخوانچه سوم متصل می گردد. سپس این پروتز باعث تقویت ارتعاشات امواج صوتی در پرده گوش می شود.

عمل استاپدکتومی و چسبندگی گوش + راهنمایی کامل

پروتز گوش طی عملی بنام استاپدکتومی به جهت درمان و بهبود شنوایی در افرادی که مبتلا به اتواسکلروز یا چسبندگی گوش در استخوان گوش می باشند، در گوش میانی بیمار تعبیه می گردد. این عمل جراحی عمدتا تحت بیهوشی عمومی صورت می گیرد. در این عمل جراحی پرده گوش از طریق مجرای گوش به بالا زده می شود . سپس استخوانی که دچار چسبندگی است خارج و سپس پروتز گوش به جای آن جای گذاری می شود.

مراقبت پس از عمل پروتز گوش + راهنمایی کامل

  • عدم انجام ورزش های سنگین به مدت چند ماه
  • جلوگیری از سرفه و عطسه شدید
  • استفاده از داروهای ضد سرگیجه

اتواسکلروز و تشخیص آن + راهنمایی کامل

از آنجا که بسیاری از علائم معمول اتواسکلروز می تواند توسط حالات دیگر بالینی ایجاد شود، ضروری است که بیمار توسط متخصص گوش و حلق و بینی معاینه شود تا سایر علل احتمالی علائم را رد کند. پس از معاینه گوش، متخصص گوش و حلق و بینی درخواست شنوائی سنجی می کند. بر پایه نتایج این تست و معاینات بالینی، متخصص گوش و حلق و بینی، روش های درمانی مناسب را پیشنهاد می کند.

بیشتر بدانید:  جدیدترین درمان کم شنوایی

پیشگیری‌ از بیماری اتواسکلروز یا چسبندگی گوش + راهنمایی کامل

در حال‌ حاضر این‌ بیماری‌ قابل‌ پیشگیری‌ نیست‌. در صورت‌ وجود سابقه‌ خانوادگی‌ این‌ بیماری‌، قبل‌ از تشکیل‌ خانواده‌ مشاوره‌ ژنتیک الزامی‌ است‌.

عوارض بیماری از بیماری اتواسکلروز یا چسبندگی گوش + راهنمایی کامل

کر شدن کامل بیمار‌ در عرض‌ 15-10 سال‌. در صورت‌ عدم‌ درمان‌ هرچه‌ بیمار جوانتر باشد، سرعت‌ کاهش‌ شنوایی‌ بیشتر خواهد بود.

مراجعه به پزشک برای درمان چسبندگی گوش در طب سنتی + راهنمایی کامل

  • اگر شما یا یکی‌ از اعضا خانواده‌تان دارای‌ علایم‌ اتواسکلروز باشید.
  • اگر دچار علایم‌ عفونت‌، نظیر تب، درد یا منگی‌ بیش‌ از حد پس‌ از جراحی‌

بیشتر بدانید: مزایای کربوکسی تراپی

استاپدکتومی چیست و چه نقشی در چسبندگی گوش دارد؟ + راهنمایی کامل

استاپدکتومی یک روش جراحی است که تحت بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی و از طریق مجرای گوش با استفاده از یک میکروسکوپ جراحی انجام می شود (شکاف و برش خارجی معمولاً ندارد). این عمل شامل خارج کردن استخوانچه غیر متحرک رکابی و جایگزین کردن آن با یک وسیله (پروتز) است. پروتز به استخوانچه های گوش میانی اجازه می دهد که دوباره حرکت را آغاز کنند و باعث تحریک مایع گوش میانی و بهبود یا برگشت شنوائی می شود.

عمل استاپدکتومی از سال ۱۹۵۶ انجام شده است و حدود نود درصد موفقیت دارد. در موارد نادر (حدود ۱ % جراحی ها)، جراحی ممکن است شنوائی را بدتر کند. ۸ بیمار از هر ۱۰ بیمار اتواسکلروزدو طرفه دارند و هر دو گوششان بیمار است. برای این بیماران گوش ها به صورت جداگانه جراحی می شوند و معمولاً گوش با شنوائی کمتر، ابتدا عمل می شود.

منبع: چسبندگی گوش یا اتواسکلروز چیست؟ علل، علائم و درمان آن

نظرات (۲)

  • اللهم عجل لولیک الفرج
  • سلام خداقوت ممنون از مطالب دکتر سلام درموردگوش،  ای کاش درمورد درمان با روش طب اسلامی هم مطلب داشتین، من یکی ازگوشام رو عمل کردم بایداون یکی روهم عمل کنم ولی نمیدونم  کاش باداروگیاهی درمان میشد استخوانجه بحرکت میافتاد

    سلام ، وقت بخیر 

    عمل نکنید ، چون بعد از چندسال برگشت پذیر است

    سمم استفاده کنید

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی