دکتر سلام | مجله پزشکی

دکتر سلام | مجله پزشکی

دکتر سلام | مجله پزشکی

دکتر سلام | مجله پزشکی

دکتر سلام

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

جدیدترین درمان کم شنوایی - جراحی کم شنوایی

کم شنوایی چیست؟ کاهش شنوایی وقتی است که توانایی شنیدن کاهش می یابد. کم شنوایی، شنیدن گفتار و صداهای دیگر را برای فرد دشوارتر می کند. شایع ترین دلایل کم شنوایی ، سر و صدا و پیری است. در بیشتر موارد ، کم شنوایی قابل درمان نیست اما گاهی کم شنوایی با سمعک درمان می شود. کم شنوایی یکی از نتایج طبیعی پیر شدن است. توانایی شنوایی ما در دهه 40 و به بعد بدتر می شود و وقتی به 80 سالگی رسیدیم ، بیش از نیمی از ما دچار کم شنوایی قابل توجهی هستیم. کاهش شنوایی مرتبط با سن نیز Presbyacusis نامیده می شود.

کاهش شنوایی همچنین می می تواند ناشی از: برخی از بیماری ها و عفونت ها، سندرم های خاص،داروها، رسیدن آسیب به گوش، صدمات به سر،ناهنجاری گوش یا انسداد گوش،عوامل ژنتیکی،تومورهای سر ،الکل و دخانیات، حلالها و بیماری کلسترول باشد.

انواع کم شنوایی را می شناسید؟ کاهش شنوایی می تواند از لحاظ حساسیت ، انواع مختلفی داشته باشد .

1. کاهش شنوایی حسی: ناشی از آسیب دیدن سلولهای ریز مو در گوش داخلی است.

2. 2کاهش شنوایی وابسته به سن که به عنوان Presbyacusis نیز شناخته می شود.

3. کاهش شنوایی حرکتی: از دست دادن شنوایی ناشی از سر و صدا است که یک کاهش شنوایی دائمی است که در اثر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض سر و صدای زیاد ایجاد می شود.

4. کاهش شنوایی رسانا : این نوع در جایی است که توانایی گوش، در هدایت صدا از گوش بیرونی از طریق گوش میانی به داخل گوش مسدود یا کاهش می یابد.

5. کاهش شنوایی مختلط : اگر در هدایت صدا به گوش داخلی مشکلی ایجاد شود و سلولهای مو در گوش داخلی به طور همزمان آسیب ببینند ، به آن شنوایی مختلط گفته می شود. این ترکیبی از کاهش شنوایی رسانا و کاهش شنوایی حسی است.

کاهش شنوایی همچنین می تواند یک کم شنوایی دو طرفه یا شنوایی یک طرفه باشد.

6. کاهش شنوایی یک طرفه: همچنین می توانید در یک گوش دچار کم شنوایی شوید. به این حالت شنوایی یک طرفه یا ناشنوائی یک طرفه گفته می شود.

7. کاهش شنوایی دوطرفه: کاهش شنوایی در هر دو گوش ، کاهش شنوایی دو طرفه است.

بررسی مشکل کم شنوایی گوش

  • هدایتی
  • عصبی

دسته اول مربوط به ضایعاتی در گوش خارجی و یا میانی اند ، مثل نقص مادرزادی مجرا و یا بسته شدن آن بدنبال تصادف ، جراحی ، عفونت ، تومور و غیره. این گروه با جراحی کاملاً قابل معالجه اند و در صورت سلامت گوش داخلی، شنوایی قابل برگشت می باشد. یک گروه از این افراد، گوش میانی و داخلی سالم و گوش خارجی مسدود شده دارند و در صورتی که به خوبی جراحی بشنوند امکان برگشت کامل شنوائی وجود دارد.

یک گروه از این افراد گوش داخلی و گوش خارجی سالم و گوش میانی معیوب دارند . عیب گوش میانی می تواند به هر یک یا تمام اجزاء گوش میانی مثل پرده، استخوانچه ها و عروق و اعصاب و مخاط گوش میانی یا فضای ماستوئید مربوط شود . در این گروه امکان رفع بیشتر مشکلات مثل پارگی پرده گوش ، حذف عفونت ، حذف توده ها وکلستاتوم و بازسازی استخوانچه ها وجود دارد و می توان علاوه بر حذف عفونت، شنوایی را نیز برای بیمار برگرداند .

میزان بهبودی در این گروه به شرایط متعددی از جمله عمق ضایعه، مدت استمرار عفونت ، تجربه جراحی، امکانات جراحی ، شرایط بیمار و ... بستگی دارد . در گروهی از کم شنوایی های هدایتی به دلایل متعدد از جمله عدم علاقه بیمار به استفاده از سمعک ، وجود عفونت دائمی و ... بیماران نمی توانند از روشهای جراحی رایج بهره ببرند . در این بیماران می توان از انواع سمعک های قابل کاشت استفاده نمود . درگروهی از کم شنواییهای هدایتی امکان درمان بیمار با دارو وجود دارد و می توان با رفع علت (مثل عفونت)، شنوایی بیمار را در حد امکان بهبود بخشید.

موارد عفونت مزمن بندرت با درمان دارویی بهبود می یابند و این نوع بهبودی غالباً در افرادی میسر است که اخیراً دچار کم شنوائی هدایتی شده اند . دسته دوم بیمارانی هستند که از کاهش شنوایی عصبی (یا حسی عصبی) رنج می برند. این افراد غالباً گوش میانی و خارجی سالم دارند و مشکل آنها به اختلالاتی در حلزون یا عصب گوش داخلی مربوط می شود . در صورتی که این گروه بتوانند از سمعک های موجود در بازار استفاده کنند نیاز به اقدام دیگری نیست ولی در صورتی که نخواهند و یا نتوانند از سمعک معمولی استفاده کنند امکان کاشت سمعک برای تعدادی از آنها وجود دارد که بایستی به مراکز تخصصی مربوطه مراجعه نمایند.

جراحی کم شنوایی گوش به علت نرسیدن صدا به گوش + راهنمای کامل

نرسیدن صدا به گوش زمانی اتفاق می افتد که یک انسداد یا آسیب در گوش خارجی یا گوش میانی وجود داشته باشد که مانع رسیدن صدای به گوش داخلی شود. این حالت ممکن است موقت یا دائمی باشد. بستگی به علت آن دارد و گاهی اوقات، با مداخلات پزشکی یا جراحی مشکل برطرف شده و شنوایی برمی گردد.

استفاده از لوله های پلی اتیلن برای جراحی کم شنوایی گوش و درمان این عارضه + راهنمای کامل

اگر فرزند یا نوه شما تاکنون دچار عفونت گوش شده، می دانید این وضعیت چقدر دردناک است. به گفته آکادمی آمریکایی Otolaryngology-Head and Neck Surgery، هر کودک تا سن پنج سالگی دست کم یک بار دچار عفونت گوش می شود. اگر چه معمولا بدون آسیب دائمی خودبخود بهبود پیدا می کند. بعضی از کودکان حالت مزمن پیدا کرده و می تواند در دراز مدت منجر به کاهش شنوایی شده، و همچنین باعث عملکرد ضعیف در مدرسه و متعاقبا دچار مشکلات رفتاری یا گفتاری شود.

در چنین مواردی، ممکن است پزشک متخصص اطفال تصمیم بگیرد با وارد کردن لوله های کوچک به نام لوله های انعطاف پذیر با فشار یکسان(PE) عمل جراحی انجام دهد. همچنین به عنوان لوله های تمپانوتومی، لوله های میرنگوتومی یا لوله های تهویه شناخته می شود. این سیلندرهای کوچک توسط جراح گوش و حلق و بینی (ENT) برای هدایت هوا به داخل گوش میانی قرار داده می شوند.

لوله های کوتاه معمولا به مدت شش تا هجده ماه به طور جداگانه باقی مانده، در حالی که لوله های بلندتر در مدت طولانی تری باقی می مانند و اگر نیاز باشد توسط ENT برداشته می شوند. اغلب کودکان خردسال و گاهی کودکان نوجوان لوله های پلی اتیلن استفاده می کنند، گاهی نیز ممکن است بزرگسالانی که از شرایط مشابه رنج می برند نیز از آن ها استفاده کنند. علاوه بر درمان عفونت های مزمن گوش، ممکن است برای رفع مشکلات مرتبط با گوش، جراحی توصیه شود مثل: ناهنجاری های مربوط به پرده ی گوش یا لوله استاش، سندرم داون یا ترک سقف دهان می باشد.

کم شنوایی گوش به علت بیماری اتواسکلروزیس + راهنمای کامل

این بیماری به دلیل چسبندگی استخوانچه های ریز گوش میانی مخصوصا استخوانچه رکابی و گاهی نتیجه آن کم شنوایی است، ایجاد خواهد شد. با انجام جراحی کم شنوایی می توان استخوانچه معیوب را برداشت و با جایگزین کردن پروتز، شنوایی را به فرد بازگرداند.

سه نوع اتواسکلروز وجود دارد + راهنمای کامل

استخوانچه های اتواسکلروز، که در آن استخوانچه های اتواسکلروز (استخوانچه رکابی) رشد غیر طبیعی کرده و وارد گوش میانی می شوند و از ارتعاش صدا جلوگیری می کنند. این اتفاق باعث می شود صدا به گوش نرسد،که اغلب با جراحی با استاپدکتومی اصلاح می شود.

اتواسکلروز کچلر، که در آن اتواسکلروز (رشد غیرطبیعی استخوان) به بخش حلزونی نفوذ کرده و سلول های حسی مویی یا مسیر عصبی آسیب دائمی وارد می کند همان سلولهایی که گوش داخلی را به مغز متصل می کند. از آنجایی که این نوع اتواسکلروز باعث کاهش شنوایی حس گرایی می شود، مشکل از استخوانچه رکابی نیست. اتواسکلروز ترکیبی، که ترکیبی از هر دو است. این می تواند به عنوان پیشرفت بیماری رخ می دهد. علائم اتواسکلروز شامل کاهش شنوایی پیشرونده، سرگیجه و وزوز گوش است.

انجام جراحی کم شنوایی گوش به علت مشکل در عصب شنوایی گوش + راهنمای کامل

اگر مشکل شنوایی شما مشکل عصب شنوایی تشخیص داده شده، شما در شرایط خوبی هستید. این مشکل "ناشنوایی عصبی" نیز نامیده می شود، این شایع ترین نوع کم شنوایی است که بزرگسالان به آن مبتلا می شوند و دلایل گوناگونی دارد از قبیل: پیرگوشی (presbyacusis)، قرار گرفتن در معرض سر و صدای ناگهانی و یا به شدت بلند، در اثر عفونت، آسیب سر یا گوش، تومورها یا داروها.

کاهش حس شنوایی به این معنی است که یاخته های مویی گوش داخلی یا مسیرهای عصبی که گوش داخلی را به مغز متصل می کند آسیب دیده است. این یاخته های مویی که در بخش حلزونی گوش قرار دارند، مسئول انتقال صداهایی هستند که بصورت امواج صوتی در گوش بیرونی شما جمع می شوند و سپس به صورت امواج الکتریکی ، آنها را در امتداد عصب شنوایی قرار می دهد تا صدا برای مغز قابل تشخیص باشد.

در این صورت کاهش حس شنوایی دائمی خواهد بود. هیچ جراحی نمیتواند خود یاخته های مویی حسی آسیب دیده را تعمیر کند، اما جراحی هست که می تواند سلول های آسیب دیده را حذف کند. استاپدکتومی یک روش جراحی کم شنوایی گوش است که به منظور بهبود حرکت صدا به گوش داخلی است و درمان مناسبی برای افرادی است که شنوایی خود را از دست داده اند.

عمل استاپدکتومی برای از بین بردن استخوان رکابی در گوش میانی و جایگزین کردن کامل آن با پروتز است که نام دیگر آن عمل رکاب برداری است. قابل ذکر است که در برخی موارد بخشی از استخوان رکابی گوش میانی برداشته خواهد شد و در انتهای آن یک سوراخ کوچک ایجاد می گردد، این روش را استاپدکتومی یا رکاب گشایی می نامند.

بیشتر بدانید: مراقبت بعد از عمل لیفت ران

جراحی کم شنوایی گوش به روش استاپدکتومی + راهنمای کامل

گاهی افرادی مبتلا به اتواسکلروزیس هستند، استاپدکتومی، روشی در جراحی ایمپلنت (کاشت) یک دستگاه پروتز طراحی شده برای از بین بردن سفتی غیر طبیعی بافت استخوانی در گوش میانی است.

همانطور که آترواسکلروز یا تصلب شرایین باعث سخت شدن شریان ها می شود، اتواسکلروز باعث سخت شدن غیرطبیعی بافت استخوانی در گوش میانی نیز می شود. طبق گفته موسسه ملی ناشنوایان و سایر اختلالات ارتباطی (NIDCD)، این وضعیت حدود سه میلیون آمریکایی را تحت تاثیر قرار داده است.این مشکل معمولا زمانی اتفاق می افتد که استخوانچه های گوش میانی در جای خود سخت می شوند. هنگامی که این اتفاق می افتد، استخوان قادر به ایجاد ارتعاش و ارسال صدایی از طریق گوش نیست، و باعث اختلال شنوایی می شود.

روش انجام عمل استاپدکتومی برای حل مشکل کم شنوایی گوش + راهنمای کامل

جراحی کم شنوایی گوش به روش از طریق داخل کانال گوش انجام خواهد گرفت و تحت بیهوشی عمومی یا نیمه بیهوشی قابل انجام می باشد.جراح گوش از طریق کانال گوش استخوان رکابی یا معیوب تثبیت شده را با کنار زدن پرده صماخ بر می دارد و پروتز مخصوص را در جای آن کار خواهد گذاشت.پروتز جایگزین شده نقش استخوان رکابی را ایفا خواهد کرد و به استخوانچه گوش میانی اجازه خواهد داد که دوباره حرکت را آغاز نماید و موجب تحریک مایع گوش میانی و بهبود یا برگشت شنوایی گردد.

بعد از اعمال تغییرات لازم داخل گوش بیمار پانسمان قابل جذب و مخصوصی به نام ژلفوم گذاشته خواهد شد.به دلیل اینکه داخل گوش پانسمان قرار دارد بهبود شنوایی با خارج کردن آنها بعد از یک تا دو هفته مشخص خواهد شد. از سال 1956 جراحی کم شنوایی گوش به روش استاپدکتومی برای بهبود کم یا ناشنوایی انجام می گیرد و حدود 90 درصد موفقیت آمیز بوده است.

بیشتر بدانید: مزایای کربوکسی تراپی

آیا جراحی کم شنوایی گوش برای همه مناسب است؟ + راهنمای کامل

امیدواریم، در آینده ای نه چندان دور، افراد کم شنوا، گزینه های بیشتری برای بازگرداندن شنوایی خود داشته باشند. در حال حاضر، عمل جراحی برای کسانی که مشکل شنوایی دارند تنها می تواند مشکلات خاصی را معالجه کند. در حالی که خیلی از افراد با مشکلات دیگر شنوایی از یک سمعک ساده استفاده می کنند. دستگاه های امروز همرنگ پوست، مخفی و پیشرفته هستند. کدام یک بهتر از همه است؟ اگر شنوایی خود را از دست داده اید، نیاز نیست عمل جراحی سختی انجام دهید. به طور منظم به یک متخصص شنوایی برای ارزیابی شنوایی مراجعه کنید.

اگر ضعف شنوایی شما با استفاده از سمعک ها درمان می شود، تعلل نکنید. از آن استفاده کنید تا سمعک مناسب با سبک زندگی و بودجه خود را پیدا کنید. به زودی زود شما بهترین حالت شنوایی خود را به دست خواهید آورد، و خوشحال و سالم خواهید بود.

منبع: جراحی کم شنوایی چگونه انجام می شود؟ + علائم، علل و راه های تشخیص

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی