دکتر سلام | مجله پزشکی

دکتر سلام | مجله پزشکی

دکتر سلام | مجله پزشکی

دکتر سلام | مجله پزشکی

دکتر سلام

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

مزایای کربوکسی تراپی

این مقاله در مورد بررسی اثربخشی کربوکسی ترابی بر روی آلوپسی است. مدیریت آلوپسی آرئاتا (AA) و آلوپسی آندروژنتیک (AGA) اغلب چالش برانگیز است. استفاده از کربوکسی تراپی ممکن است یک گزینه درمانی جدید برای چنین مواردی باشد. به منظور بررسی کارآیی و ایمنی بالینی کاربوکسی تراپی در آئوپا آرا و آلوپسی آندروژنتیک.این مطالعه روی 80 بیمار مبتلا به آلوپسی و در دو گروه انجام شد. گروه اول شامل 40 بیمار مبتلا به AA (گروه IA کربوکسی تراپی و گروه کنترل IB دارونما دریافت کرده بودند) و گروه II شامل 40 بیمار مبتلا به AGA (گروه IIA کربوکسی تراپی و گروه کنترل IIB دارونما دریافت کرده بودند) و به مدت 3 ماه پیگیری شدند. آنها از نظر بالینی (با دستگاه ارزیابی شدت آلوپسی (SALT) در گروه اول ، و مقیاس سینکلر و مقیاس نوروود ‐ همیلتون در گروه دوم) ، با استفاده از درموسکوپی و درموسکوپی دیجیتال در هر مراجعه ارزیابی شدند.

بیماران گروه IA بهبود بالینی قابل توجهی در نمره SALT و بهبود درموسکوپی پس از کربوکسی تراپی، و در پایان دوره پیگیری، با کاهش قابل توجهی در موهای دیستروفی ، نقاط تیره ، نقاط زرد و موهای مخروط همزمان با رشد قابل توجه موهای مجدد داشتند. بیماران گروه IIA بعد از کربوکسی تراپی در افزایش تراکم مو که با درموسکوپی دیجیتال اندازه گیری شد، بهبود بالینی و درموسکوپی قابل توجهی نشان دادند. با این حال ، رگرسیون این نتایج در طول دوره پیگیری مشاهده شد اما هنوز هم به طور قابل توجهی بهتر از قبل از درمان بود. از نظر آماری پیشرفتهای معنی داری در نمره کلینیکی ، ارزیابی جهانی ، درموسکوپی و یافته های دیسکوپی دیجیتال در هر دو گروه IA و گروه IIA که کربوکسی تراپی دریافت کردن، در مقایسه با گروه IB و گروه IIB که به آنها دارونما تزریق شد، پدیدار شد.

به نظر می رسد که کربوکسی تراپی یک گزینه درمانی امیدوار کننده برای آلوپسی آرئاتا است و می تواند به عنوان درمان کمکی AGA مفید باشد اما بیش از 6 جلسه مورد نیاز است و برای حفظ نتایج توصیه می شود که از درمان های کمکی استفاده شود.

کربوکسی تراپی چیست و چه کاربردی دارد؟

کربوکسی تراپی یک نوع مزوتراپی است که در آن بجای تزریق مایعات مزوتراپی از گاز دی اکسید کربن استفاده می شود. این دمیده شدن می تواند شبیه مزوتراپی در لایه مزودرم و یا اینکه عمیق تر و در لایه زیر پوستی انجام شود. درمان سریع، راحت، موثر و سرپایی می باشد. گاز CO2 با مکانیسم افزایش جریان خون موضعی موجب بهبود قابلیت ارتجاعی پوست، کاهش سلولیت ، کاهش چربی موضعی و تحریک تولید کلاژن می شود. کربوکسی تراپی جایگزین خوبی بجای لیپوساکشن برای افرادی که کاندید مناسبی برای جراحی و بیهوشی نیستند می باشد. کربوکسی تراپی برای جوانسازی ، درمان چروکهای ریز، کاهش سلولیت با هر شدتی ، کاهش استریا ( ترکهای چاقی لاغری) مورد تایید FDA قرار گرفته است .

بیشتر بدانید: کربوکسی تراپی چیست؟ عوارض، فواید و کاربرد آن

مکانیسم اثر کربوکسی تراپی + راهنمایی کامل

گاز دی اکسید کربن یک گاز غیر سمی است وبه طور طبیعی توسط سلول های بدن ما بعنوان محصول متابولیسم هر روز تولید شده و وارد خون میشود و از طریق ریه ها دفع می شود .بنابراین برای بدن غیر سمی می باشد. حتی اگر این گاز مستقیما وارد رگ شود هم نمیتواند آمبولی ایجاد کند و به راحتی دفع میشود.

به طور علمی ۲ اتفاق دراثروجود گاز CO۲ در بدن می افتد. نخست با ورود گاز دی اکسید کربن به بافت،هموگلوبین به دلیل تمایل بیشتر به دی اکسید کربن، اکسیژن را آزاد میکند و به دی اکسید کربن متصل میشود. این مساله باعث تراکم زیاد اکسیژن دربافت میشود که درنهایت باعث افزایش جریان خون، ایجاد مویرگ های جدید وافزایش بازسازی وتولید بیشتر تارهای کلاژن والاستین درهمان محل می شود.

پس از تزریق دربافت چربی که با فشار بالا انجام میشود، مکانیسم اثر دی اکسید کربن متفاوت است. ابتدا ایجاد آسیب ناشی ازفشاروضربه ، باعث یک سلسله فعالیتها به شکل آبشاری شده که نتیجه آنها تجزیه چربی با مکانیسم (OXIDATIVE LIPOLYSIS)خواهد بود وبعد باافزایش جریان خون در رگها،باعث افزایش اکسیژن در محل ودفع بهتر چربی می شود. کربوکسی تراپی با افزایش اکسیژن موجب بهبود شبکه مویرگی وساخت کلاژن شده،سیاهی و گودی پلک پایین را بهبود میبخشد.

کربوکسی تراپی چگونه بر درمان کبودی زیر چشم موثر است ؟ + راهنمایی کامل

تیرگی زیر چشم علل زیادی دارد ولی یکی از علل عمده تیرگی زیر چشمها احتقان خون مویرگی است.احتقان به معنی کاهش سرعت جریان خون در مویرگهای پلک پایین واختلال اکسیژن رسانی است. این مساله باعث کاهش محتوای اکسیژن خون و نهایتا رنگ کبود در این ناحیه می شود. کربوکسی تراپی با جذب اکسیژن به محل موجب بهبود شبکه مویرگی پلک پایین شده وجریان خون را در محل افزایش میدهد. به علاوه با افزایش کلاژن پوست را جوان تر می نماید.

کربوکسی تراپی دور چشم + راهنمایی کامل

کاربردهای بالینی کربوکسی تراپی چیست ؟ کربوکسی تراپی را میتوان برای تمام نقاط بدن از جمله پلک، صورت، گردن،پشت دستها، باسن، و پاها استفاده شود.

  • تیرگی دور چشم
  • استرچ مارک ( ترک های پوستی ناشی از چاقی و حاملگی)
  • کاهش سلولیت و کاهش توده چربی موضعی
  • چروک های صورت و دور چشم
  • اسکارهای ناشی از سوختگی،آکنه و جراحی
  • پسوریازیس
  • پدیده رینود
  • زخم های عروقی
  • بیماری های ایسکمیک اندام تحتانی
  • شل شدگی و افتادگی پوست
  • جوانسازی پشت دست،دکلته و گردن
  • بیماری های erectile به دلیل مسائل عروقی ریز
  • برطرف کردن خطوط ریز دور دهان و خط خنده
  • قبل و بعد از لیپوساکشن
  • ریزش مو
  • کاهش د رد و اسپاسم عضله در پزشکی ورزشی

افزایش گردش خون به وسیله CARBOXYTHERAPY + راهنمایی کامل

نکته مهمی که باید در نظر گرفته شود این است که افزایش گردش خون در کربوکسی تراپی، اکسیژناسیون بافت را بهبود می بخشد. هنگامی که از این گاز به صورت موضعی (به عنوان مثال حمام کردن در آب CO2) استفاده می شود، افزایش غلظت دی اکسید کربن درون بافت ها و رگ های خونی محیطی، باعث ایجاد انقباض عروق کرونر می شود و در نهایت سبب افزایش جریان خون به پوست می شود. هایپرکاپنیا باعث کاهش مقاومت شریان ها در پوست و عضلات می شود که این افزایش به علت کاهش PH صورت می گیرد. این کنش حتی با اعمال دی اکسید کربن به داخل پوست نیز اتفاق می افتد. کری و بمباردلی افزایش اتساع عروق در آرتریولها و متا آرتریولها را توسط آرتروسکوپها با استفاده از تصویربرداری عروقی گزارش کردند.

در ناحیه پلک پس از تزریق گاز، متورم و طی ۱۰دقیقه بعد گاز جذب شده و ظاهر فرد طبیعی می شود. در اسکار و ترکهای پوستی احساس کمی سوزش وجود دارد. برای درمان سلولیت و بافت چربی موضعی چون حجم گاز بیشتری تزریق می شود یک حس کشش و فشار در موضع، بدلیل افزایش جریان خون احساس خواهد شد.

بازسازی پوست با کربوکسی تراپی CARBOXYTHERAPY + راهنمایی کامل

کربوکسی تراپی برای درمان پیری یا پوست آسیب دیده ابتدا بر روی موش های آزمایشگاهی با تزریق دی اکسید کربن به غشای عروقی میان پوست آزمایش شد .گروه کنترل ، تزریق سرم دریافت کردند.محققان در این مطالعه فشرده سازی فیبرهای کلاژن را از تزریق دی اکسید کربن مورد مشاهده قرار دادند.

علاوه بر این ، تغییرات قابل توجهی در پوست و گردش کلاژن ظاهر شده بود.استفاده از کربوکسی تراپی بر روی پوست آسیب دیده و یا پیر باعث بهبود وضعیت سلامت پوست شده ، ظاهری ضخیم تر به پوست می دهد. این بدان معنی است که از کربوکسی برای بهبود بافت اسکار از طریق افزایش رسوب کلاژن و سازماندهی مجدد و بهبود بافت و تنالیته پوست استفاده می شود.

بنابراین شگفت آور نیست که کربوکسی تراپی در حال حاضر به عنوان درمان زیبایی برای بهبود سفتی پوست استفاده می شود. این درمان می تواند برای درمان پیری پوست بر روی صورت و پوست، تیرگی های زیر چشم، استرچ مارک، سلولیت و لایه های چربی موضعی استفاده شود.

بیشتر بدانید: روش های زیبایی واژن

تکنیک های تزریق و پروتکل های درمان کربوکسی تراپی + راهنمایی کامل

بسته به نوع درمان ، روش های تزریق متفاوت خواهد بود. تزریق اینترادرمال باید برای جوان سازی پوست استفاده شود، در حالی که تزریق ساب کوتانوس برای اثرات لیپولیز بکار گرفته می شود. هنگام تزریق برای جوان سازی پوست، تزریق با استفاده از یک سوزن G30 انجام می شود.

زاویه تزریق باید ˂15 در حالیکه bevel سوزن بسمت بالاست نگه داشته شود. گاز CO2 بلافاصله پس از تزریق، به بافت اطراف محل تزریق انتشار می یابد.سرعت گاز CO2 باید به صورت اختصاصی برای هرناحبه بدن تنظیم شود که اثر درست تنظیم سرعت باعث اریتم و جداشدگی نسبی درم از بافت هم بند و سفید شدن اطراف سوزن تزریق است.برای تزریق ساب کوتانوس زاویه تزریق باید 30-45 و با استفاده از سوزن G30 انجام می گیرد.گاز استفاده شده برای fat pad جهت افزایش کارایی بایستی سرد باشد.

تزریق کربوکسی + راهنمایی کامل

برای تزریق این گاز معمولا از سوزن Mesotherapeutical Needle G30 استفاده می شود که باید استریل باشد و همیشه برای هر فرد باید سوزن جدیدی استفاده شود. لوله ی سیلیکونی قابلیت اتوکلاو شدن دارد. اگرچه گاز دارای اثر ضدعفونی‌کنندگی است، اما در صورت عدم تعویض لوله و یا استریل نکردن آن احتمال انتقال هپاتیت از یک بیمار به سایر افراد وجود دارد. بدلیل اینکه بعد از اتصال لوله به سوزن، لوله حاوی هوا است نه حاوی دی‌اکسید کربن، لذا پیشنهاد می‌شود که آن را جدا نگه‌داشته باشند. این را می‌توان به‌وسیله نخستین فشار بر روی کلید روی پا به دست آورد، چند ثانیه‌ای باید منتظر بود که گاز به‌طور کامل جریان یابد و در صورتی که مطمئن نباشید که می‌توان سوزن را حس نمود یا اینکه لوله در نزدیکی ناحیه شکمی مچ دست یک پزشک برای یک لحظه قرار گیرد و سپس تزریق کند.

این ساده ترین و مناسب‌ترین راه حل می‌باشد، با این حال، باوجود ضرری که برای بیمار دارد بدلیل اینکه وی احساس می‌کند که گاز همراه با درد ناشی از سوراخ سوزن است بدون اینکه هیچ‌گونه آمادگی را به یکباره داشته باشد. احتمال دیگر این است که ( به صورت دستی مشکل است و ممکن است که دستیابی برای پزشکان مرد آسان‌تر باشد بدین دلیل که قدرت انگشتان آن‌ها بیشتر است،) باید منتظر بود تا جریان گاز برقرار شود و سپس با کمک شصت و انگشت نشانه لوله را به نزدیکی سوزن متصل نمود، و پس‌ازآن تزریق را انجام داد تا انگشتان آزاد شود و به جریان گاز این امکان را داد تا به داخل بافت جریان یابد.

با این حال، همانند هر گونه درمان پزشکی، موارد منع مصرف وجود دارد که پزشک باید در نظر بگیرد:

  • بیماری های قلبی عروقی حاد درمان نشده، فشار خون غیر کنترل شده
  • مشکلات تنفسی حاد
  • سندرم خونریزی، حوادث مغزی-عروقی(سکته مغزی)، ترومبوز حاد یا آمبولی ریه
  • عفونت پوست
  • دیابت کنترل نشده
  • بارداری و شیردهی (این رابطه اطلاعات زیادی در دست نیست)

بیشتر بدانید: بهترین زمان پیاده روی برای لاغری شکم

روش درمان کربوکسی تراپی چگونه است ؟

دستگاه دارای یک مخزن گاز دی اکسید کربن است که توسط بخش الکترونیک ، خروجی دستگاه تنظیم می شود. سرعت و میزان گاز خروجی با توجه به محل درمان و بیماری ،توسط پزشک تنظیم می شود. گاز دی اکسید کربن از طریق یک سوزن نازک به زیر پوست تزریق می شود.در ناحیه پلک پس از تزریق گاز پلک ها متورم می شوند و طی ۱۰دقیقه بعد گاز جذب شده و ظاهر فرد طبیعی می شود. در اسکار و ترکهای پوستی احساس کمی سوزش وجود دارد. برای درمان سلولیت و بافت چربی موضعی چون حجم گاز بیشتری تزریق می شود یک حس کشش و فشار در موضع ،بدلیل افزایش جریان خون احساس می شود.

در آخر کربوکسی تراپی به تزریق پوستی و زیر پوستی گاز کربن دی اکسید گفته می شود.با تزریق مقادیر کم دی اکسید کربن به پوست و سطح زیر پوست مانند چربی ها ، بدن جریان اکسیژن منطقه ی تزریقی را افزایش داده میزان کلاژن سازی بیشتر می گردد.بیشترین موارد استفاده ی کربوکسی تراپی چین و چروک پوست،آفتاب سوختگی،چربی های موضعی، تیرگی های زیر چشم ،استرچ مارک ها و سلولیت می باشد. آسانی انجام روش ، کم هزینه و ایمن بودن کربوکسی تراپی باعث مبدل شدن این درمان به یکی از موفق ترین روش ها در حیطه ی پزشکی زیبایی شده است.لازم به ذکر است که این روش مانند تمامی روش های پزشکی نیازمند مطالعات بیشتر می باشد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی